SOZIX Software Suite

‘Gemak voor zowel de inwoner als de inkomensconsulent staat centraal’

Slimme tools om de inwoner én de consulent van de gemeente te ondersteunen met het aanvragen van inkomens ondersteuning. Van een inwonerportaal voor het uitwisselen van documenten en gegevens tot aan het aanvragen van regelingen.

Sociale regelingen voor gemeenten

Recentelijk hebben we onderzoek gedaan bij een aantal gemeentes naar het proces, en de knelpunten, van aanvragen van sociale regelingen. We hebben gezien dat de focus van gemeentes dat de laatste jaren is verschoven van “Proces gedreven” naar “Inwoner gedreven” waarbij de consulent bij de gemeente de flexibiliteit moet hebben om af te wijken van het standaard proces én van de wettelijke regelingen, mits goed onderbouwd.

De belangrijkste uitdagingen zijn:

  • Het completeren en beoordelen van de benodigde gegevens van de aanvrager
    • Enerzijds bewijsstukken, aan te leveren door de aanvrager
    • Anderzijds het verzamelen van alle gegevens die in verschillende systemen van de gemeente beschikbaar zijn (SUWI, HaalCentraal, Back-office systeem)
  • Het bepalen van de draagkracht met name bij aanvragen Bijzondere Bijstand regelingen van inwoners die nog niet bekend zijn bij de gemeente.
  • Vastlegging in een dossier

Geen volledig vastgelegd proces ter ondersteuning van de aanvraag, maar kleine, proces ondersteunende tools die als SaaS dienst kunnen worden afgenomen door een gemeente. Dit geheel in lijn met de wens van bijna alle gemeentes om zo min mogelijk on-premise toepassingen te hebben.

SOZIX processen voor sociale regelingen

Gemak voor zowel de inwoner als de consulent bij de gemeente staat centraal.

SOZIX-BB

Online bijzondere bijstand

Bij SOZIX-BB kan de inwoner via een webformulier (achter DigiD) een aanvraag doen voor verschillende regelingen. Tijdens de aanvraag, maar ook op een later moment, is het mogelijk bewijsstukken te uploaden die de gemeente voor die specifieke regelingen nodig heeft. De consulent bij de gemeente wordt bij de beoordeling en besluitvorming optimaal ondersteund door het systeem.

SOZIX-IV

Online inkomen en vermogen bepaling

Deze functionaliteit is beschikbaar voor medewerkers van een gemeente die, conform de doelbinding, de inkomens- en vermogenspositie van een inwoner, eventueel voor een bepaalde periode, willen opvragen. Centrale logging en protocollering is hierbij ingeregeld, zodat verzoeken en evt. ook responses onweerlegbaar worden vastgelegd, samen met het token dat de identiteit en claims van de eindgebruiker bevat.

SOZIX-DK

Online draagkrachtberekenig

Het berekenen van de draagkracht, vooral bij aanvragers die geen bijstandsuitkering ontvangen, maar wel bijzondere bijstand aanvragen, is een tijdrovende klus. Het verwerken van een aanvraag kan daarom soms wel 5-10 uur duren. SOZIX-DK biedt gemeenten de mogelijkheid om de draagkracht te berekenen op basis van bij de gemeente beschikbare gegevens én door het opvragen van gegevens bij verschillende bronnen. Omdat iedere gemeente anders met draagkracht omgaat, is dit per gemeente aanpasbaar.

SOZIX-IP

Documenten verzamelen en complementeren via Inwonerportaal

Het inwonerportaal is de centrale toegang voor de inwoner tot de gemeente. Belangrijkste functionaliteit is het uitwisselen van gegevens en documenten (bewijsstukken) die bij een aanvraag (zaak) horen én het opvragen van de status van een aanvraag. Het inwonerportaal is in de huisstijl van de gemeente en kan aansluiten op de MIJN-omgeving van die gemeente.

Uw voordelen

Verhoogde efficiëntie​

Het aanvraagproces wordt sterk gestroomlijnd, waardoor tijd en middelen bespaard worden.

Optimale ondersteuning​

Consulenten worden van begin tot eind door het verwerkingsproces geleid met duidelijke instructies en checkpoints, wat de kans op fouten minimaliseert.

Geautomatiseerd systeemadvies​

SOZIX analyseert de aangeleverde gegevens van de inwoner samen met informatie uit landelijke bronsystemen. Op basis hiervan wordt een advies gegeven, wat de besluitvorming ondersteunt en versnelt.

Meer tijd voor mensenwerk​

Omdat het proces efficiënter is ingericht hebben medewerkers meer tijd om zich te richten op de persoonlijke situaties van de inwoners, waardoor er meer ruimte is voor de menselijke maat in de beoordeling van aanvragen.

Verhoogde efficiëntie

Het aanvraagproces wordt sterk gestroomlijnd, waardoor tijd en middelen bespaard worden.

Optimale ondersteuning

Consulenten worden van begin tot eind door het verwerkingsproces geleid met duidelijke instructies en checkpoints, wat de kans op fouten minimaliseert.

Meer tijd voor mensenwerk

Omdat het proces efficiënter is ingericht hebben medewerkers meer tijd om zich te richten op de persoonlijke situaties van de inwoners, waardoor er meer ruimte is voor de menselijke maat in de beoordeling van aanvragen.

Geautomatiseerd systeemadvies

SOZIX analyseert de aangeleverde gegevens van de inwoner samen met informatie uit landelijke bronsystemen. Op basis hiervan wordt een advies gegeven, wat de besluitvorming ondersteunt en versnelt.

Ontdek de voordelen voor inwoners

24/7 beschikbaar

Een inwoner kan thuis te allen tijde een aanvraag indienen.

Eenvoudig aanvragen

Het aanvraagformulier wordt voor een deel automatisch ingevuld met de informatie die al bekend is bij de gemeente. Daarnaast is het eenvoudig om bewijsstukken aan te leveren.

Indicatie

Tijdens het invullen is er al direct inzicht of men mogelijk in aanmerking komt voor een sociale regeling.

Snel duidelijkheid

Doordat een aanvraag sneller kan worden afgehandeld door de consulent, heeft de inwoner snel duidelijkheid over de financiële situatie.

24/7 beschikbaar

Een inwoner kan thuis te allen tijde een aanvraag indienen.

Eenvoudig aanvragen

Het aanvraagformulier wordt voor een deel automatisch ingevuld met de informatie die al bekend is bij de gemeente. Daarnaast is het eenvoudig om bewijsstukken aan te leveren.

Snel duidelijkheid

Doordat een aanvraag sneller kan worden afgehandeld door de consulent, heeft de inwoner snel duidelijkheid over de financiële situatie.

Indicatie

Tijdens het invullen is er al direct inzicht of men mogelijk in aanmerking komt voor een sociale regeling.

Een indruk van SOZIX

Met SOZIX stroomlijnt u uw processen rond bijzondere bijstand, inkomen en vermogen, draagkrachtberekening en documentenbeheer. Onze software biedt gemeenten een efficiënte en gebruiksvriendelijke oplossing voor complexe vraagstukken.

Meer weten over SOZIX?

Edwin staat voor je klaar!

Edwin van Veen

Commercieel directeur

Bekijk ook onze andere oplossingen:

IRIS zaaksysteem

IRIS is een zaaksysteem dat het bestuurlijke besluitvormings-proces ondersteunt binnen overheidsorganisaties. Het zaaksysteem is ontwikkeld voor overheden en automatiseert het gehele proces van advisering tot goedkeuring.

Turea

Turea biedt een complete oplossing voor het beheren van patiëntzorg, waarbij flexibiliteit, veiligheid en gebruiksgemak centraal staan. Dit data-gedreven systeem is ontworpen om huisartsen en andere zorgspecialisten te helpen bij het coördineren en registreren van behandelingen voor patiënten.