Blogs

Digitalisering vanuit de praktijk: Onze blogs

  • Blogs
  • Collega's vertellen

Vijf kansen voor het Sociaal Domein

Laura Noordijk 19 mei 2022

Een interactieve en digitale dienstverlening prijkt hoog op de agenda van gemeenten. Hoe kan de dienst Werk & Inkomen innoveren op klantvriendelijkheid? Online shoppen en zaken regelen. Voor jong en…

Hoe blijf je als gemeente digi-aardig?

Laura Noordijk 19 mei 2022

Gemeenten digitaliseren steeds vaker hun dienstverlening om deze effectiever en efficiënter te maken. Dit kan een drempel vormen voor inwoners die digitaal minder vaardig zijn. Hoe blijf je als gemeente…

Klantportaal op basis van Common Ground

Laura Noordijk 19 mei 2022

Gemak, snelheid en controle. Voordelen van een digitale dienstverlening voor de klanten. Hoe kunnen de Common Ground principes en standaarden bijdragen aan innovaties die de klantvriendelijkheid binnen het Sociaal Domein…

Vier relevante KPI’s voor Werk & Inkomen

Laura Noordijk 19 mei 2022

Nieuwe regelingen volgen elkaar in rap tempo op. Hoe breng je met deze verhoogde werkdruk de effectiviteit en efficiëntie van jouw team in kaart? “What gets measured gets managed” Nu…

Hoe pas je taakgericht werken succesvol toe?

Laura Noordijk 19 mei 2022

Taakgericht werken wint aan populariteit bij de lokale overheid. Deze werkwijze verhoogt namelijk de efficiëntie, waardoor de klant sneller duidelijkheid heeft over zijn of haar financiële situatie. Hoe pas je…

Digitaliseren en automatiseren vs. menselijke maat

Laura Noordijk 19 mei 2022

Het verbeteren van de effectiviteit en efficiëntie van de dienst Werk & Inkomen is een actueel thema. Om dit doel te behalen, vragen gemeenten zich af: welke taken laten wij…

Tijd winnen met vermogens- en inkomenstoets

Laura Noordijk 19 mei 2022

Duidelijkheid, dat is waarnaar de bijstandsaanvrager verlangt in financieel onzekere tijden. Voor het vaststellen van de rechtmatigheid van een aanvraag dient de medewerker een grote hoeveelheid gegevens te verzamelen en…

Zes hulpmiddelen voor een efficiënte onboarding

Laura Noordijk 19 mei 2022

Als teamleider ben je enthousiast over een innovatie die het team klantvriendelijk, effectief en efficiënt laat werken. Hoe zorg je ervoor dat jouw teamleden deze digitale oplossing óók omarmen? Innovatie…

Waarop letten bij ontwikkeling en beheer van digitale oplossing?

Laura Noordijk 19 mei 2022

Een effectieve en efficiënte dienst Werk & Inkomen, daar streef je als gemeente naar. Het digitaliseren en automatiseren van handmatige processen kan een stap in de goede richting zijn. Waarop te letten bij de ontwikkeling en het beheer van…

Wat gemeenten kunnen leren van de financiële markt

Laura Noordijk 19 mei 2022

De gemeentemarkt zet in op het verbeteren van de digitale dienstverlening. Een transformatie die Nederlandse banken al doormaakten om klantvriendelijker te kunnen opereren. Wat kan het Sociaal Domein leren van…

Herkennen van een veilige en betrouwbare IT-partner

Laura Noordijk 19 mei 2022

Om administratieve werkzaamheden te digitaliseren en automatiseren, werken gemeenten vaak samen met externe partijen. Dit is een gevoelige samenwerking, want de persoonlijke gegevens van de burgers moeten beschermd worden. Hoe…

Aandachtspunten voor een soepele implementatie

Laura Noordijk 19 mei 2022

Het verbeteren van de klantvriendelijkheid is een veelvoorkomende strategische pijler bij Nederlandse gemeenten. Om dit doel te bereiken worden digitale oplossingen ingezet als een ondersteunend middel. Waar moet je aan…