Leestijd: 2 minuten
Nieuwe regelingen volgen elkaar in rap tempo op. Hoe breng je met deze verhoogde werkdruk de effectiviteit en efficiëntie van jouw team in kaart?
“What gets measured gets managed”
Nu het aantal aanvragen is toegenomen door de corona-pandemie is deze uitspraak van Peter Drucker erg actueel. Als teamleider wil je inzicht hebben in de effectiviteit en efficiënte van jouw team. Zo kan je tijdig bijsturen en de prestaties van een individueel teamlid of het gehele team optimaliseren. Lees hieronder welke KPI’s relevant kunnen zijn voor een teamleider.
Doorlooptijd
Bereikt jouw team of teamlid het doel? Binnen 8 weken dient de gemeente de aanvrager te informeren over het recht en de hoogte van de uitkering. Breng daarom in kaart hoelang het proces van een individuele zaak in beslag neemt.
Behandeltijd
Gaat jouw team of teamlid efficiënt te werk? Meet het aantal uren dat een teamlid aan een individuele aanvraag werkt.
Bezwaar- en beroepszaken
Hoe nauwkeurig werkt jouw team of teamlid? Maak inzichtelijk hoeveel zaken de aanvragers aanspannen én het percentage dat de aanvragers winnen.
Lopende zaken
Hoeveel capaciteit is er nog beschikbaar binnen jouw team? Houd bij hoeveel aanvragen er momenteel lopen en in welke fase deze aanvragen zich bevinden.
Interessante cijfers, en nu?
In het streven om elke dag beter te worden, kan dit dashboard waardevol blijken. Zie je kansen om de effectiviteit of efficiëntie van een teamlid te optimaliseren? In overleg met de afdeling Kwaliteit kan een training of ontwikkelingsprogramma voor deze collega worden opgesteld.
De prestaties van het team verbeteren? Verhoog de effectiviteit en efficiëntie door je als teamleider af te vragen:
- Welke taken van mijn teamleden kan ik elimineren?
- Welke taken van mijn teamleden kan ik automatiseren?