Leestijd: 2 minuten
Als teamleider ben je enthousiast over een innovatie die het team klantvriendelijk, effectief en efficiënt laat werken. Hoe zorg je ervoor dat jouw teamleden deze digitale oplossing óók omarmen?
Innovatie gaat vaak gepaard met onzekerheid. “Ben ik nog wel zeker van mijn baan? Hoe beïnvloedt deze oplossing mijn dagelijkse werkzaamheden?”. Ook steken twijfels de kop op over de effectiviteit van de oplossing. Zo vertelde een klant dat zijn teamleden de automatische berekeningen handmatig controleerden. Het uit handen geven van de controle bleek een uitdaging.
Hoe zorg je ervoor dat jouw team de oplossing omarmt? Wij geloven dat het belangrijk is dat de gebruiker zo snel als mogelijk:
- de voordelen van de oplossing ervaart en daardoor gemotiveerd raakt om deze te gebruiken;
- de vaardigheden ontwikkelt om de oplossing effectief te gebruiken.
Daarom lees je hieronder over zes mogelijke hulpmiddelen die bijdragen aan een efficiënte onboarding.
Interactieve rondleiding
Geef een interactieve rondleiding wanneer de gebruiker de oplossing voor de eerste keer opent. Zo maakt hij of zij direct kennis met de belangrijkste functionaliteiten.
Online training
Bied de gebruiker een online training aan. In deze training komen alle mogelijke acties aan bod die de gebruiker uitvoert tijdens het proces. De gebruiker kan zelf het tempo en de locatie bepalen bij het volgen van deze training.
Bibliotheek met tutorials
Geef de gebruiker toegang tot een bibliotheek met tutorials. In deze tutorials krijgt de gebruiker instructies voor het uitvoeren van specifieke handelingen. Deze tutorials kunnen dienen als een opfrisser of als hulpmiddel wanneer de gebruiker vastloopt.
E-mails
Stuur gedurende een bepaalde periode dagelijks één tip voor het gebruik van de oplossing. Naarmate de tijd verstrijkt, neemt de complexiteit van de tips toe door te segmenteren naar beginners, gevorderden en experts.
Advies op locatie
Nodig periodiek de leverancier uit op de werkvloer. Vragen, zorgen of problemen van de gebruiker kunnen ter plekke worden behandeld.
Support
Maak met de leverancier goede afspraken over laagdrempelige support. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de gebruiker contact op kan nemen via de telefoon, email, of WhatsApp. Ook een chatfunctie vanuit de gebruikersomgeving kan uitkomst bieden. Zo kan de gebruiker snel op weg worden geholpen wanneer hij of zij vastloopt.